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Architettura del sacro

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Collocata al centro del paese, in cima a una scalinata nella piazza Libertà, si erge la chiesa parrocchiale della Beata Vergine Assunta la cui prima costruzione risale ai primi anni del secolo XVII. È affiancata, sulla destra da un campanile a canna quadrata. Il prospetto è alquanto semplice, ornato da un piccolo rosone in asse col portale e da una nicchia con statua. L’impianto presenta una copertura voltata a sesto acuto, spezzata da sottarchi. 
Al suo interno alloggiano alcune pregevoli sculture Estofado de Oro (termine iberico che descrive l’arte spagnola di utilizzare foglie d’oro zecchino e lacche di vario colore su sculture lignee, al fine di imitare l’effetto dei preziosi tessuti damascati e broccati), come le statue di San Bartolomeo, di bottega romana della prima metà del sec. XVII , tra le più belle della Sardegna, e i busti lignei di San Pietro e di San Paolo, di bottega napoletana di metà del sec. XVII; oltre un organo del ‘700, è da menzionare il retablo con altare ligneo della Madonna d’Itria (XVIII sec).

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A due minuti di cammino, posta a sud della parrocchiale sorge la Chiesa di S. Gregorio Magno. Ascrivibile ai primi decenni del XIV secolo, è un interessante esempio di transizione dal romanico al gotico. Il sito corrisponde a un santuario nuragico con documenti della presenza commerciale fenicia, mentre nel territorio si recuperano tracce d’insediamenti punici e romani.

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Portandosi a ponente e a breve distanza da S. Gregorio troviamo la piccola chiesa di S.Anastasìa, testimonianza, forse, di una continuità di culto nello stesso luogo dall'era pagana a quella cristiana. Impiantata su un tempio a pozzo di età nuragica, ha restituito un bacile semitico in bronzo; nelle sue strutture sono impiegati alcuni elementi architettonici romani. Molto semplice, ha un prospetto sormontato da un campanile a vela alta a due luci; nella facciata sono murate antichissime cornici dentellate.

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Fuori dall'abitato a pochi chilometri dal paese, nella zona termale, è posta la chiesetta di Santa Maria de is Acquas, nel sito della stazione termale romana di Aquae Neapolitanae, lungo il tracciato della via Caralibus-Turrem. Modesta dal punto di vista architettonico e espressione d'arte locale, poggia però su preesistenti architetture dei primi secoli dell’era cristiana. Non si hanno notizie certe della sua originaria edificazione, ma probabilmente esiste dai primi secoli del millennio, soggetta poi a molti rifacimenti. Oggi è Santuario Diocesano e meta di pellegrinaggio nei giorni della festa intitolata alla Vergine Santissima.

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La Chiesa parrocchiale di Sant'Antonio della seconda metà del 1600, reca al suo interno un bellissimo altare ligneo probabilmente dei primi del '700.L’opera reca la firma dello spagnolo Medinas, che, o perchè ripartito in Spagna o perchè deceduto, ne realizzò solo la parte superiore con tre particolari nicchie che alloggiano rispettivamente San Francesco, Sant'Antonio e la Madonna della difesa, di devozione spagnola. La parte inferiore fu realizzata da artigiani del luogo.

 

San Gregorio Magno

Is crèsias

Crèsia manna

Crèsia Manna est intregada a Nostra Sennora sa Biada Vìrgini Assunta e est posta aintru de bidda in sa chi ddi nant oi Pratza Libertà mancai sa genti sigat a ddi nai Pratza de Crèsia (manna). Est una crèsia a tres navadas e de su corpus prus antigu fait parti sa primu capella, gòtica, intrendi a manu dereta. S'impiantu de oi torrat a sa costrutzioni de is primus annu de su sec. XVII. Su campanili est postu a manu dereta, a pranta cuadrada. Su prostetu est simpli e cuncordau de unu rosoni tzentrali, unu nìciu cun stàtua. Aintru, sa navada maista presentat un cobertura "a volta a sesto acuto" a sa moda gòtica. Sempri aintru agataus unas cantu scurpiduras pretziadas Estofado de Oro (fueddu spanniolu po nai s'arti de manigiai folla de oru e lacas de unus cantu coloris asuba de stàtuas de linna po stroci s'efetu de s'arroba pretziada damascada e brocada), che is stàtuas de Santu Bartolomeu, de butega romana de sa primu perra de su sec. XVII, de is prus bellas de totu sa Sardìnnia e is bustus de linna de Santu Pedru e de Santu Pàulu, de butega napuletana, custus puru de sa primu perra de su sec. XVII, a prus de unu armòniu de su 1700. Arregordaus su retàblu cun artari de linna de sa Madonna de Ìtria (XVIII sec.) 

Santu Gregoi

A pagu tretu de Crèsia Manna agataus sa Crèsia de Santu Gregoi. Costruida de su 1321 a su 1325, est unu bellu esèmpiu de transitzioni de su romànicu a su gòticu in Sardìnnia. Agataus tistimòngiu de su topònimu giai in su 1341. Sa crèsia mesurat 8 metrus po 14 X 1,5 est a una navada a cuaddus armaus, acabat cun s’àbsidi a pranta retangulari e mesu-tzirculari a parti de aintru, coberta de unu “semicatino” chi arricit luxi de sa bella e cuncordada bìfora gòtica.

Sa faciada bella e incantadora est pratzida de duas lesenas polistilis gòticas chi curregint duas arcadas chi s’acotzant, in mesu, a duas mènsolas pènsilis. Is arcadas funt a guarnissas trabballadas. Su portali cun crai de croi e piedritus simplis est inguarnissau de un’arcu gòticu a tres nerbiaduras chi lompint finas a terra. Asuba de su portali s’aberrit una bellu rosoni mannu gòticu schetu. In prus agataus sa cuncordadura de is lollas frassas, de gustu pisanu, formada de cìncui arcadas a guarnissas traballadas, apoderadas de cuatru corondueddas cuadradas chi scàrrigant asuba de cuatru mènsolas a sbaltzu. Is arcadas funt cobertas de unu guarnissoni. Su frontoni est decorau cun 11 architus, a sestu truncau, chi sighint is pendiduras de sa cobertura. In sa parti prus arta de custus architus ddoi est unu campanile-ddu a vela, torrau a fai, cun bìfora. Sa crèsia est totu fata cun d-una bella perda trabballada bianca intreverada a perda de coloris prus fortis.

Is murus ddus ant arrebussaus cun su restàuru. 

SantAnastasia

Sempri a pagu tretu de Santu Santu Gregoi, ma prus acanta a Crèsia Manna, podeus bisitai sa cresiedda de S. Anastasia, chi incapas testimòngiat unu passàgiu de su cultu paganu a cussu cristianu. Costruida in su tretu de su tempru nuraxinu, at torrau una genia de scivedda de brunzu semìtica. In is murus agataus unus cantu elementus architetònicus romanus. Sa faciada portat unu campanili a vela artu a duas luxis . Sempri in sa faciada funt muradas guarnissas denteddadas antigas meda.

Crèsia de Santa Mariàcuas

Foras de bidda, a unus tres chilòmetrus de sa bidda, in su logu de is bàngius de Santa Mariàcuas ddoi est sa cresiedda chi pigat su nòmini de su logu chi fiat sa statzioni de is bàngius romana de Aquae Neapolitanae postu in su caminu de sa bia Caralibus-Turrem. Pòbura architetonicamenti e espressioni de s'arti de su logu, est nàscia asuba de architeturas prus antigas de is primus sèculus de s'edadi cristiana. No si scit cun seguresa candu dd'iant fata ma est capassu chi esistat giai de is primus sèculus de s'annu milla, e in is sèculus infatu est stètia ogetu de medas arrangiaduras e torraduras a fai. Oi est Santuàriu de sa Diocesi e logu anca si pinnicant is pellegrinus in is diis de festa intitulada a Nostra Sennora.

Sant'Antoni

Sa Crèsia de Sant'Antoni de Pàdova est de sa segundu perra de su 1600, e tenit unu artari de linna bellu meda, capassu chi siat de is primus annus de su 1700. S'obra est firmada de su spanniulu Medinas, chi siat ca fut torrau a partiri in Spànnia, chi siat ca si fut mortu, ndi iat fatu sceti sa parti de susu cun tres nìcius particularis innoi ddoi agataus a Santu Frantziscu, Sant'Antoni e Nostra Sennora de sa difesa, de devotzioni spanniola. Sa parti de bàsciu, sempri de s'artari, dda iant fata artisanus de su logu.